Kommunikationsprocessen har ændret sig markant i takt med digitaliseringen og en øget globalisering. Nye kommunikations- og mediekanaler dukker op. Fysiske forretninger får selskab af webshops, og de sociale medier sætter nye agendaer. Det betyder, at jeres mange interessenter møder jer i mange, og flere forskellige sammenhænge – og på forskellige kanaler. Hvordan sikrer I, at I kommunikerer ensartet, således I ikke forvirrer jeres omverden? Samtidig med, at I passer godt på jeres brand.

Kommunikation som en enhed
Målet for vellykket kommunikation må være, når jeres virksomhed fremstår som én enhed – ligegyldigt hvilke kanaler, I anvender. Jeres budskaber skal være de samme på alle kanaler, og disse kanaler bør arbejde sammen mod et fælles mål. For at fremstå så troværdige som muligt, er det derfor vigtigt, at I integrerer jeres kommunikation. Det vil sige, at jeres indsats skal være koordineret på den måde, at modtageren oplever, at I taler som om, virksomhed taler med én stemme. Forudsætningen er naturligvis, at I både har virksomhedens grundfortælling på plads, og at I finder de mest relevante kanaler.

Listen af kanaler
I skal altid afstemme jeres medie- og kanalvalg ud fra modtagerens optik. Hvem er det I gerne vil ramme og få i tale? Det kan f.eks. være jeres kunder, investorer eller leverandører. I første omgang er det en god idé at få listet alle mulige kanaler op og derefter kategorisere dem. Endelig skal I udvælge de kanaler, som er mest relevante for jeres kommunikationsmål og for modtagere. De forskellige kanaler kan inddeles i tre overordnede kategorier: de innovative, de traditionelle og de komplementære.

Traditionelle kanaler
De traditionelle kanaler udgør generelt den største del af de fleste virksomheders kanalvalg. Det er kanaler som f.eks. direct marketing, personligt salg, PR, sponsorater og reklamer. Disse kanaler er ikke dialogbaserede, og de karakteriser sig ved at have et perspektiv, der går fra virksomheden og ud (inside-out). I dag er det svært at forestille virksomheder, der kun anvender traditionelle kanaler.

Komplimentære og innovative
De komplementære kanaler er karakteriseret ved kanaler, der leverer virksomhedens budskaber mere diskret og indirekte. Nogle af de komplementære kanaler er f.eks. product placement, events, merchandising, relationship, indretning af butikker og partnerskaber. De innovative kanaler er de nyeste, og de har deres afsæt på nettet. Kanalerne kunne f.eks. være influencers, blogs og virale kampagner. Med tiden må vi regne med, at denne kategori vokser til mange flere kanaler.

Lav forarbejdet
Virksomheder vil ofte gøre brug af kanaler fra alle tre kategorier. Nogle af kanalerne råder virksomheden selv over. Andre er lidt mere ”ude af virksomhedens hænder”. Det kunne f.eks. være influencers og bloggere. Jo bedre I er til at få skabt en strategi (med udgangspunkt i en tydelig grundfortælling) for jeres kommunikation, hvor I er skarpe på målsætningen, modtageren og hovedbudskaberne, jo lettere bliver det at lave en plan for, hvordan I får skabt en fælles og integreret stemme via de enkelte kanaler.