Det er blevet sværere at få fat på de kræsne og travle forbrugere – især de unge. De sociale medier spiller en væsentlig rolle i kampen om opmærksomheden. Virksomhederne må i højere grad tænke kreativt, og alternativt, for at få skabt et større kendskab. I dag er der brug for en mere subtil og raffineret markedsføringsindsats. Én af måderne at skabe den på, er ved hjælp af influent marketing gennem de såkaldte SoMe stjerner.
En bloggers verden
De sociale medier har skabt en række SoMe stjerner, som lever af at portrættere sig selv. Mange af dem bliver kaldt bloggere. De lever af at dele deres tanker, hverdag, fritidsinteresser, familier, vaner og adfærd. De tjener penge på kliks, annoncer, merchandise og sponseret indhold. Og de fungerer som et naturligt talerør til følgere, der ønsker at være i øjenhøjde med bloggerens omverden og interesser. Bloggerne anbefaler produkter og services gennem billeder og tekster. Det er særligt livsstilsprodukterne, som har bloggernes og følgernes interesse.
Hvem følger hvem?
Analyser peger på, at der er nogle grupper af forbrugere, som særligt følger bloggernes hverdag og anbefalingerne. Det er henholdsvis de studerende, førstegangsmødrene samt de mode- og sundhedsinteresserede. Virksomheder, der har produkter og services, som henvender sig til disse segmenter, har således gode mulighed for at markedsføre sig gennem de bloggere, der skriver om disse emner. Men hvordan finder man frem til de rigtig bloggere?
Autencitet og image
Man må først og fremmest lave en del research på, hvilke bloggere der findes på markedet – og hvad de hver især står for. Der skal være en klar overensstemmelse mellem bloggerens brand og virksomhedens brand. Derudover skal man kigge nærmere på bloggerens aktivitetsniveau, og på hvordan fanskaren er sammensat. De mest succesfulde bloggere forstår at levere høj integritet og autencitet, men der kan være stor forskel på hvor loyale bloggernes følgere er. Jo højere loyalitet – jo højere integration. Nogle bloggere er tilknyttet forskellige blognetværk, såsom Bloggers Delight og Blogly. Men vigtigst af alt, bør virksomheden have en plan for, hvorfor og hvordan samarbejdet med en blogger skal være.
Afsæt tid
Virksomheder der ønsker at arbejde med influent marketing, og indgå samarbejde med bloggere, bør lægge en klar plan for målet og udbyttet. Metoden ligger langt fra den traditionelle markedsføringsindsat, som f.eks. en indrykning af annoncer i magasiner. Indsatsen og succesen ligger i høj grad i den tid virksomheden bør afsætte for den form for markedsføring. Derfor vil det være en stor fordel, hvis samarbejdet med bloggeren er klart præciseret.
Samarbejdsmuligheder
Der er forskellige måder at indgå et samarbejde på. Virksomheder kan f.eks. afholde konkurrencer hos bloggere, hvor deltagelse kræver tilmelding til virksomhedens nyhedsbrev. Det kan også være en god idé at lave en aftale om, at bloggeren får mulighed for at teste produktet som den allerførste. Nogle virksomheder har succes med at generere salg, fordi bloggeren skriver om produktet og giver direkte adgang til virksomhedens website via et link. Andre lader bloggeren gæsteblogge på virksomhedens egen blog. Endelig har flere virksomheder set en fordel i at lave et samarbejde omkring produktudvikling og idégenerering. Men hold øje med lovgivningen, særligt reglerne om skjult reklame, inden I går i gang med at arbejde med de indflydelsesrige SoMe stjerner.