Elevatortalen lever ikke forgæves
af Mette Dahl Juelner
Forestil dig at du står ved en elevator. Ved siden af dig står en potentiel kunde. I stiger nu begge ind i elevatoren og trykker på knappen til 7. etage. Du præsenterer dig for den potentielle kunde. Nu har du præcist 30 skarpe sekunder til at fortælle kunden hvad du laver, og hvad din virksomhed tilbyder. Denne korte præsentation kalder vi populært for elevatortalen.
Målet med den korte elevatortale er naturligvis at få skabt så meget interesse, at kunden enten gerne vil høre mere, eller måske i bedste fald, ønsker at købe dit produkt/ dine ydelser på stedet. Men hvordan kan du arbejde på denne korte tale, og hvad skal en elevatortale indeholde?
Hvilken værdi skaber du?
Først og fremmest er det nærliggende, at du i din elevatortale præciserer hvem dine kunder er, og hvilke produkter/ydelser du tilbyder. Dernæst bør du fortælle, hvilken værdi du tilfører dine kunder. Her kan du fortælle hvilke kundebehov du dækker, og hvilke problemer du eventuelt løser? Endelig vil det være fint, hvis du giver et konkret eksempel på et positivt resultat, som én af dine kunder har opnået ved at samarbejde med dig.
Et halvt minut er ikke lang tid, så du skal beslutte dig for hvilke af nøglebudskaberne du vil fokusere på. Øvelsen kunne starte med, at du fortsætter disse sætninger: Vi hjælper vores kunder med …/Vores kunder køber vores produkter fordi …/Den måde man køber vores produkter er …/Der var engang en kunde, der oplevede at … Herefter samler du dine svar i en sammenhængende tekst og træner ud fra denne. En anden mulighed er, at du allierer dig med en kollega eller ven og beder ham eller hende om at interviewe dig. På den måde kan du samtidig få umiddelbart feedback på dine formuleringer. Hvad virker godt?
Tilpasning klæder talen
En god elevatortale er naturligvis så autentisk som mulig og rummer formuleringer, som passer dig godt. Nogle vælger at gøre den lidt mere dramatisk og særpræget for at sikre, at kunden husker dig. Men det er smag og behag. Din elevatortale bør være dynamisk. Forstået på den måde, at den hele tiden er opdateret og bliver vinklet samt tilpasset i forhold til hvem du står overfor. Dermed skal du hele tiden sørge for, at du kan improvisere en smule. Det kræver træning og overskud, hvorfor du først og fremmest skal have fat i kernen i din elevatortale. Glæd dig til din næste tur med elevatoren. Det kan måske blive starten på en nyt og spændende kunderelation.
Min elevatortale
“Når jeg møder virksomhedsejere og ledere, oplever jeg ofte, at de er gode til at udvikle produkter og services, men mindre gode til at komme ud på markedet. Jeg hjælper kunderne med at styrke deres kommercielle potentiale gennem forbedret kundeindsigt, øget salg og en styrket kommunikationsindsats. Mine kunder ønsker at blive udfordret af en person, som ser det hele lidt udefra. Jeg er god til at sætte mål, forstår analyser, kan arbejde kreativt, og jeg kender til virksomhedens kommercielle udfordringer. Én af mine kunder, som jeg har hjulpet, ved nu hvordan man sætter kommercielle mål samt hvordan man koordinerer salg, markedsføring og kommunikation for at då disse mål. Kunden oplever nu en salgsvækst på 25 % og en øget kundetilfredshed. Mine forløb i virksomhederne kan både være korte og lange. Det afhænger af udfordringen og ambitionsniveauet.”
Artikel i Frederiksborg Amts Avis (Erhverv Nordsjælland), den 16. juni 2015