Mange virksomheder overser arbejdet med at udvikle og fastholde relationen til eksisterende kunder. De har fokus på at skabe nye kunder og drive enkelt salg i stedet for at lægge kræfterne i at opbygge brandloyalitet og gentagne køb. Relationsmarketing er en strategi, der skal hjælpe jer med at udvikle og fastholde loyale kunder. Loyale kunder har tendens til både at købe mere og anbefale jer til andre. Men hvordan styrker I relationen til jeres kunder?

Hvad føler jeres kunder?
Succesfulde virksomheder forstår, at nøglen til vækst ligger i langvarige kunderelationer. Det handler om at opbygge, pleje og styrke kunderelationer over tid – og tænke over, hvad det er, vi får kunder til at føle. Det er især kundernes følelser, som skaber et bånd mellem dem og jeres virksomhed og brand. Men hvordan skaber I en følelsesmæssig tilknytning via markedsføring? Kodeordene er: Personlighed, troværdighed, tillid og en kundeoplevelse i verdensklasse.

Tillid, troværdighed og gode oplevelser
Tillid er væsentligt for at skabe gode og dybe relationer. Kunderne skal kunne stole på jer, og I skal altid levere, det I lover – både før, efter og under købet. Lad jeres kunder lære jer bedre at kende. Del historier der fortæller lidt mere om jer selv. Vis hvem I er og hvad I står for – på en personlig og nærværende måde. Det kan være, I skal være endnu bedre til at involvere og inviterer jeres kunder indenfor. Det kan også være, I skal anvende billeder med jer selv på. Vær konsekvent og tro mod jeres kunder. Kunderne skal have de samme gode oplevelser, og mærke at de er lige meget værd.

Mød kunderne off-line
For at forstå sine kunder, skal I naturligvis have en grundig viden om, hvem de er og hvad de laver. Det kan både være online og off-line.  Sørg for at indsamle så mange de data som muligt. Hvad interesserer dem? Hvad er deres medieforbrug? Hvordan er deres indkøbsmønstre? Hvor bor de? Etc. Det er det en rigtig god idé at møde sine kunder ”live”. I kan endda være så heldige at komme i dialog med dem og blive endnu klogere på, hvad de efterspørger og hvad der skal til for at skabe en endnu tættere relation til dem.

Metoder og strategier
Der er forskellige strategier og metoder til at opbygge og bevare en tæt relation til kunderne. Disse forskellige greb afhænger naturligvis af jeres branche, ressourcer og ambitioner. En metode er at sørge for en regelmæssig kommunikation til kunderne. Det kan være I vil udsende nyhedsbreve, lave opslag på SoMe, anmode om feedback eller måske sikre at I fortæller, hvor let at komme i kontakt med jer. Og hvor meget I gerne ønsker at få kundernes input og ønsker.

Beløn jeres kunder
Nogle virksomheder belønner deres kunder med gaver, rabatkuponer og lign. Det skaber et købsincitament og mulighed for mersalg. Loyalitetsprogrammer og medlemsprogrammer er mere og mere udbredt. Disse belønninger kan både være ved køb online, men det kan også være, at I skal arrangere nogle særlige VIP-events. Her kan I møde jeres kunder face-to-face og skabe et mere personligt bånd mellem dem og jer.

Forståelse fremmer forretningen
Når I skal kommunikere til jeres målgruppe – og beslutte jer for, hvad I skal sige eller fortælle, bør I altid tage højde for regionale og kulturelle forskelle. Selvom Danmark er et lille land, er der forskel på by og land, øst og vest. Så når I skriver blogindlæg, sender mails ud eller laver film, skal I altid tage højde for lokaliseret indhold. Hav altid respekt for modtageren. Jo bedre I er til at forstå jeres kunder, jo bedre er I til at skabe langvarige relationer. Det bidrager positivt til jeres forretning.