For at opnå gode og synlige resultater af jeres kommercielle aktiviteter, bør I udarbejde en tydelig marketingstrategi. Strategien hjælper jer med at præcisere indsatsområder og holde jer fast i at gøre det, I har aftalt. Strategien er forudsætningen for marketingplanen, og den er dermed retningsgivende for jeres ”to-do-liste”. Målet med strategien er at skabe et sundt fundament for jeres aktiviteter, som alle medarbejdere forstår og kan arbejde efter. Men hvad skal marketingstrategien som minimum indeholde?
Støtter forretningsstrategien
Det er ikke nok, at I gør jer nogle løse tanker om, hvordan I skal sælge og markedsføre jeres produkter eller ydelser. Retningen og målene bør formuleres i en overskuelig og forståelig strategi. Det hjælper jer med at sætte det rigtige hold, holde fokus og ikke mindst være med til at støtte jeres overordnede forretningsstrategi. Her bør I først og fremmest udarbejde en afsenderanalyse. I analysen indgår en lang række spørgsmål, I med fordel kan stille jer selv. F.eks.:
- Hvilket marked befinder vores virksomhed sig på, og hvad er vores forretningsstrategi?
- Hvordan fungerer vores nuværende salgs- og marketingprocesser?
- Hvilke trends og nye segmenter får vi øje på?
- Hvem er vores interessenter?
- Hvad har vi af analyser, undersøgelser og rapporter, vi kan kigge ind i?
- Hvordan er vi synlige i dag, og kan vi selv løfte opgaven?
- Hvilke kompetencer og ressourcer har vi lige nu?
Dette er blot nogle af de aspekter, I bør undersøge og præcisere. Det er vigtigt, at I går grundigt til værks, da afsenderanalysen danner grundlag for marketingstrategien. Herefter kan I rette fokus på, hvem I gerne vil i kontakt med og hvorfor?
Hvem vil I ramme?
Ingen kunder – ingen forretning! Så let kan det vel siges. Det er afgørende, at I får styr på, hvem I sælger til. Det skal indgå i jeres marketingsstrategi. Nogle virksomheder arbejder med målgrupper. Andre virksomheder arbejder med arketypebeskrivelser. Jo bedre I kender, og forstå jeres kunder, jo lettere er det at få kontakt med dem. Jo grundigere I er, jo bedre er I til at vide kundernes efterspørgselsbehov, vaner, præferencer, bekymringer etc. Målet er at ramme kunderne i ”hjertekuglen” på den rigtige måde og på det rigtige tidspunkt. Desværre er det sjælendt, at vi er helt alene om kunderne. Derfor bør I også have et overblik over jeres markedsposition.
Hvad er jeres markedsposition?
Den moderne forbruger udsættes dagligt for mange budskaber og eksponeringer, og der er rift om kunderne. I jeres marketingstrategi bør I have styr på, hvem jeres konkurrenter er, og hvad de gør. I bør undersøge, hvordan konkurrenterne positionerer sig og derfra beslutte, hvordan I vil positionere jer i forhold til dem. Hvordan skal I helt præcist differentiere jer fra jeres konkurrenter for at vinde kunderne? Måske skal I tænke helt nyt, og kreativt, for at trænge igennem den massive støj. Måske finder I jeres helt egen vej til jeres kunder, som I ikke havde fundet, hvis ikke I havde lavet et grundigt stykke forarbejde med at få styr på jeres marketingstrategi. Ovenfor er blot nogle af de elementer, der bør indgå i strategien inden i planlægger aktiviteterne. Start med disse og kom godt i gang med jeres vej til markedet og kunderne.