I en verden med heftig reklamestøj, kan det være en god idé at tegne sponsorater, som et alternativ til at trænge igennem til de travle forbrugere. Sponsorater kan være både kommercielle og non-kommercielle. Det afgørende er, at I tegner sponsorater som både matcher jeres virksomheds DNA, får rakt ud til målgruppen og giver gevinst i forhold til jeres omdømme. Hvis sponsoratet også giver et positivt bidrag til bundlinjen, har I ramt rigtigt. Der findes rigtig mange typer sponsorater derude, og det kan være svært at vælge til og fra. Derfor bør I lave en politik og plan for jeres sponsoraktiviteter, inden I skriver under på kontrakten.

Positiv brandingværdi
Sponsorater har de seneste årtier været én af de hurtigst voksende former for reklamer, både i Danmark og i udlandet. Dette skyldes især det faktum, at flere kulturelle og institutionelle organisationer er blevet langt mere kommercielle og professionelle i forhold til sponsoraftaler. Derudover er flere virksomheder blevet meget mere opmærksomme på, at sponsorater kan skabe en positiv brandingværdi – både overfor interne og eksterne interessenter. Sponsorater udkommer i mange varianter. Et sponsorat kan være alt fra at støtte den lokale fodboldklub, til at hjælpe verdensomspændende humanitære organisationer.

Omsæt sponsoratet
De sponsorpakker, som udbydes, er ofte meget forskelligt sammensat. Som sponsor får I måske logoeksponeringer til kampe og/eller på webshops i brochurer etc. Det kan også være, I får billetter til koncerter, kampe eller forestillinger. Det helt afgørende er, at I omsætter og aktiverer de muligheder, der ligger i aftalen. Som tommelfingerregel, bør I investere lige så meget i aktivering af sponsoratet, som sponsoratets værdi.

Definer en sponsorpolitik
Moderne forbrugere kan let afkode, og gennemskue, når virksomheden fungerer som sponsor. Men de mest virkningsfulde sponsorater, er de sponsorater, hvor der er et særligt godt match mellem virksomhedens formål/DNA/strategimål og sponsorudbyder. På den måde bliver det relevant og troværdigt. Virksomheden Ørsted har en klar politik for, hvilke sponsorater de indgår – og hvordan de generelt arbejder med sponsorater. De sender et klart signal til deres omverden omkring, hvordan de arbejder med sponsorater. Her er uddrag og lidt inspiration fra deres website.

Gennem vores sponsorpolitik ønsker vi at understøtte udviklingen hen mod vores vision og fremme viden om bæredygtighed – og at skabe værdi for de lokalsamfund, som vi er til stede i.

Det er Ørsteds vision at skabe en verden, der udelukkende kører på grøn energi. Gennem vores sponsorpolitik ønsker vi at understøtte udviklingen hen mod vores vision og fremme viden om bæredygtighed – og at skabe værdi for de lokalsamfund, som vi er til stede i. Derudover støtter vi også enkelte velgørenhedsinitiativer med en positiv samfundsmæssig betydning.

Af principielle grunde indgår vi ikke aftaler om sponsorater med politiske partier, organisationer eller i forbindelse med politiske kampagner eller kandidater, religiøse formål eller giver beløb til enkeltpersoner. I forbindelse med vores arbejde i lokalsamfund kan vi af principielle grunde ikke støtte formål, som embedsmænd fra lokale myndigheder eller forhandlingspartnere har private interesser i.

www.orsted.com
Ørsted sponserer bl.a. WWF Verdensnaturfonden, The Natural History Museum, OL-atleter og Eksperimentarium. Alle indgåede sponsorater er underbygget med forklaring til, hvorfor sponsoratet er indgået. Rigtig god fornøjelse med jeres sponsorarbejde.