Når DR viser livsstilsprogrammet ”Kender du typen” bliver man ofte imponeret over hvor præcist de kan karakterisere de mennesker, som de besøger. Eksperterne er gode til at gætte sig frem til alt fra madvaner og fritidsinteresser til yndlingsferiemål. Deres erfaringer og uddannelse gør dem i stand til at tegne et ret tydeligt billede af en person, fordi de i deres daglige arbejde forstår at tænke i kunder, segmenter og målgrupper. Men med lidt vilje, og et godt værktøj, kan du også blive langt bedre til at tegne en klar profil af dine kunder og din målgruppe – og på den måde lære dem lidt bedre at kende.

Arketype beskrivelse Værktøjet, som du kan bruge til at lære dine kunder lidt bedre at kende, hedder en arketype beskrivelse, og det bliver brugt flittigt i kommunikationsverden. Men du kan også fint anvende dette værktøj som supplement til dit markedsføringsarbejde. En arketype bliver også kaldt for en persona og vil minde om en målgruppeprofil, dog i en langt mere detaljeret udgave. Målet med arketype beskrivelsen er at få foldet hele din primære kundes verden ud og lære ham/hende bedre at kende. Du bliver derved langt bedre til at ramme kunden på det rigtige sted, i det rigtige sprog og med respekt samt forståelse for deres livsstil, baggrund og fremtidsdrømme.

Hvad laver dine kunder? Øvelsen går ud på, at du først tager den målgruppe, som du enten allerede har defineret – eller som du gerne vil arbejde med. Dernæst laver du en lang liste over forskellige parametre som du ved, eller tror, din målgruppe repræsenterer. Parametrene er f.eks.: alder, husstandsindkomst, uddannelse, civilstand, politisk overbevisning, fritidsinteresser, transportmiddel, favoritsteder, yndlingsmad, teknologi/gadges, husdyr, sportsaktiviteter, boligindretning, medievaner og fremtidsdrømme. Det skal fungere som en brainstorming liste, og husk, at du ikke kan svare ”rigtigt eller forkert”. Det eneste du skal fokusere på, er at tegne så detaljeret et billede af din kunde som muligt.

Den moderne forbruger Virksomheder, som laver denne arketype beskrivelse, har en stor fordel i at være en lille smule skarpere på, hvordan de skal optimere og præcisere deres indsats for at ramme deres kunder. Verden og hverdagen giver os moderne forbrugere rigtig mange tilbud, og det er blevet meget sværere at sætte os i bås og putte os i tydelige segmenter. Nu handler vi både discountvarer i Netto og dyre mærkevarer i Louis Vuitton. I dag shopper vi så at sige lidt mere rundt og den medieeksponering vi udsættes for dagligt, gør det sværere at trænge igennem til os. Derfor skal virksomheden tænke langt mere kreativt og i højere grad læne sig op af hvordan forbrugerne bevæger sig rundt alt efter interesser og drømme. Som eksempel skal din virksomhed måske satse langt mere på at ramme målgruppen til niche sportsevents end gennem de traditionelle mediekanaler?

Af Mette Dahl Juelner
Artikel til Frederiksborg Amts Avis (Erhverv Nordsjælland)