Hvis I udsender nyhedsbreve, gør I det nok, fordi I ønsker at skabe trafik til jeres website, få dialog med jeres kunder, øge salget eller brande jeres virksomhed. Men det at øge konverteringsraten via et nyhedsbrev, hvor modtageren rent faktisk bliver til en kunde, kan være en udfordring. E-mail marketing er blevet en væsentlig del af det kommercielle arbejde for mange virksomheder. Men hvad kan I gøre for at få kunderne til at klikke videre – og sikre, at de i sidste ende køber jeres produkter eller ydelser?
Hvad er formålet?
Det allerførste I skal have styr på, og få defineret, er hele formålet med jeres nyhedsbreve og e-mail kampagne. Ønsker I at tiltrække nye kunder, øge kendskabet, positionere jer som eksperter, styrke kunderelationerne eller måske øge omsætningen? Det er vigtigt, at I skaber en retning og en ramme for jeres indsats. Måske skal I have flere kampagner med forskellige formål i pipeline og arbejde med forskellige budskaber.
Værktøjer og skabeloner
Der findes en lang række e-mail marketingværktøjer, som kan opsætte jeres nyhedsbreve. Hvis I selv udsender jeres nyhedsbreve, kan det være en god idé at vælge et system, som er let at arbejde med. Det kunne f.eks. være Mailchip. Her kan I opsætte en skabelon, som I kan arbejde med fremadrettet. Næste skridt er at rekruttere læsere til jeres nyhedsbreve. Det kan I f.eks. gøre ved at lave opslag på jeres eget website og spørge kunderne, om de vil modtage jeres nyhedsbreve, når de besøger sitet, eller når I annoncerer på SoMe. Husk at alle modtagere af jeres nyhedsbreve skal acceptere og give samtykke (GDPR). De virksomheder som arbejder med flere målgrupper, kan med fordel segmentere modtagerne i forskellige grupper og tilpasse indholdet dertil. I skal også overveje hvor ofte og hvornår, I vil udsende jeres nyhedsbreve.
Vær skarpe på jeres budskaber
Nogle kunder er helt sikkert mere attraktive end andre. Her er der generelt to veje at gå. Dem som allerede er i jeres system og/eller dem I gerne vil have fat i. Det er modtageren der bestemmer, om I leverer troværdigt og relevant indhold. Derfor skal I være skarpe på jeres budskaber og på jeres formuleringer. Det skal helst være så personligt som muligt, så modtageren kan spejle sig i teksten. Godt indhold i nyhedsbreve er indhold, som giver modtagerne nogle fordele og skaber værdi. Dog tilbyder mange virksomheder dog også særlige rabatter ved første køb, gratis e-bøger og andet for at få klik.
Fængende overskrifter
Første eksponering i jeres nyhedsbrev er emnelinjen, som er hovedoverskriften. Det er det første jeres modtager ser. Og det greb, som skal give læseren lyst til at klikke på og læse. Nogle af lokkemidlerne kunne være særlige tilbud, sjove og kreative tekster, tal og fakta eller måske direkte spørgsmål til modtageren. Når modtageren klikker videre, ligger der en længere og mere uddybende tekst, som endelig ikke må være for lang. Den skal være overskuelig, appetitlig og fængende. Nogle virkemidler kan være gode og sigende billeder eller korte afsnit og sætninger.
Genkendelighed og ”call to action”
Jeres nyhedsbreve skal også have en form for genkendelighed. Sørg for at have et særligt design, hvor I tænker jeres logo, skrifttype, opbygning og farver ind. Genkendelighed kan skabe en form for tryghed og troværdighed hos modtageren. De fleste nyhedsbreve har til formål at få modtageren til at konvertere. Det kan være, I ønsker at modtageren skal læse mere/lære mere eller decideret købe jeres produkter eller ydelser. Her er det afgørende, at I tydeligt sørger for at skabe et ”call to action”. Det er jeres opgave, at fortælle og vise modtageren, hvad de skal gøre for at købe eller læse mere. Typisk er det via tekst (læs her/klik her) eller knapper. Måske skal de klikke videre til jeres website eller webshop.
Afmeldinger og adfærd
Sørg altid for at give modtageren mulighed for at fravælge jeres nyhedsbreve. Og det skal ikke være besværligt – ellers kan de skabe en form for badwill. Typisk foregår frameldingen via et link i bunden af nyhedsmailen. Husk at holde øje med modtagerens adfærd og undersøg, hvad der virker. På den måde kan I hele tiden justere jeres nyhedsmails. E-marketing kan styrke jeres kommercielle arbejde, hvis I får lagt en plan og får sat en retning på indsatsen. På den måde øger i chancen for at gøre en modtager til en kunde.