Hvis I ønsker at styrke jeres synlighed i medierne, er det vigtigt at have jeres presseliste på plads. Den danner grundlag for det strukturerede arbejde med pressen, og den støtter jeres overblik i forhold til medievalg, udgivelsesfrekvenser og kontaktdata. Presselisten er et dynamisk værktøj, og den bør hele tiden opdateres. Medielandskabet ændrer sig løbende, og journalister skifter pladser. Derfor er arbejdet med en optimal presseliste et løbende projekt.

Relevante medier
I skal være skarpe på, hvilke medier der er relevante for jeres forretning. Udgangspunktet for medievalget kan både være brancherelateret, men i særlig grad et spørgsmål om, hvilke medier I mener rammer jeres målgruppe bedst. Overordnet kan I dele medierne ind i grupper, herunder f.eks. print, radio, tv og digitale platforme. Derefter kan I lave underopdelinger i de enkelte mediegrupper. I forhold til print vil det f.eks. være fagtidsskrifter, lokalaviser og magasiner. Flere printmedier har derudover særlige tillæg med særlige fagrelevante emner, som måske udkommer ugentligt, en gang om måneden eller årligt.

Kontaktdata på redaktionen
For at få det bedste overblik, kan I sætte alle medierne ind i et simpelt excel-ark. Det næste er at undersøge hvem og hvordan I kommer I kontakt med de enkelte medier. De fleste medier har kontaktinformationer på egne websites. Her fremgår det ofte, at man skal maile til redaktionen, såfremt man f.eks. ønsker at sende en pressemeddelelse. Andre medier vælger at synliggøre, hvilke journalister man skal kontakte i forhold til hvilket emne. Dagbladet Børsen kommunikerer f.eks. meget tydeligt hvilket stofområde deres journalister har ansvaret for. Jeres presseliste indeholder naturligvis relevante kontaktdata som telefonnummer og e-mail adresser.

Udgivelser og deadline
Medierne har forskellige udgivelsesfrekvenser. Lokalaviser udkommer typisk en gang om ugen, mens de regionale aviser udkommer dagligt.  De medier, som har en fast udgivelsesfrekvens, vil typisk have en fast deadline for det redaktionelle indhold. Flere magasiner har ofte en deadline flere måneder før selve udgivelsen, mens lokalavisen typisk arbejder med en deadline på fire dage. Grunden til at udgivelsesfrekvenserne og den redaktionelle deadline skal stå på presselisten, er for at optimere timing i forhold til jeres kommunikationsindsats.

Indhold og vinkling
Når I udsender pressemeddelelser og artikler, skal I overveje om det er relevant at maile ud til alle de medier I har stående på jeres presseliste. Det er nemlig ikke altid hensigtsmæssigt, da indholdet og vinklingen af historien bør afgøre valget af medier. Her er der en naturlig skillelinje mellem medier, der f.eks. i særlig grad leverer indhold baseret på nyheder, mod medier der f.eks. leverer livsstilshistorier. Redaktionerne og medierne er hele tiden ude efter gode og relevante historier. Med en gennemarbejdet og opdateret presseliste får I et godt overblik, og den kan være et afgørende værktøj i ønsket om at skabe en større synlighed.