Mange virksomheder har opdaget, at menneskets medfødte fem sanser spiller en væsentlig rolle i mødet med kunderne. De allerbedste virksomheder er blevet bevidste om at integrere lys, lyd, lugt, smag og følelser i deres forretningsmodeller. Vi ved, at jo flere sanser der aktiveres, jo større er oplevelsen for kunderne. Vi bruger nemlig hele tiden sanserne til at forstå og afkode os selv og vores omgivelserne – bevidst eller ubevidst. Et målrettet arbejde med sanserne kan være den effektive adgang til jeres kunders hjerne og hjerte. I bedste fald skaber sanserne minder og får de positive følelser frem hos jeres kunder. I værste fald mister I dem, fordi I ikke har været opmærksomme på, hvor lidt der skal til for at skuffe dem.

Gæsternes sanseapparat
Forestil dig et besøg på en cafe, hvor det hele går galt. Stolene er dårlige at sidde på, lokalet er koldt, akustikken er elendig og musikken er desuden for høj. Tjeneren har ikke skiftet skjorte i flere dage, og den er både beskidt og lugter af sved. Bordene er ikke tørret ordenligt af, så de er godt klistrede og der er nullermænd i hjørnerne. Toilettet er tilstoppet, og der er ingen udsugning. Kaffen er halvlunken og mælken er sur. Alt i alt en rigtig dårlig oplevelse fordi vi hele tiden lugter, ser, føler, smager og hører det der foregår i oplevelsesrummet. Så selvom tjeneren på cafeen havde gjort sit allerbedste for at give dig den bedste og mest professionelle service, var totaloplevelsen dårlig, fordi cafeen ikke har været opmærksom på, hvor meget sanserne spiller ind. Tingene hænger unægtelig sammen, og derfor kan I ikke yde en god og unik service, hvis I ikke tænker gæsternes sanseapparat ind i mødet.

Vores receptorer arbejder hele tiden
Nyeste forskning viser, at mennesket har over 400 lugtereceptorer i næsen, og at vi kan opfatte over en billion forskellige lugte. Forskningen viser også, at der i menneskets øje findes tre lysreceptorer, der arbejder så effektivt, at vi kan skelne op til 10 millioner farver. Så det er ikke underligt, når jeres kunder er opmærksomme på, hvordan der lugte og ser ud hos jer. Følesansen er vigtig for vores velvære og relationer. Smagssansen arbejder sammen med lugtesansen, og med høresansen kan vi aflæse sprog og stemninger.

Den individuelle sanseoplevelse
Det er naturligvis forskelligt, hvordan de enkelte sanser indvirker hos jeres kunder. Sanseoplevelsen kan være meget individuel fra person til person. Parfumeindustrien er udmærket klar over, at vi har forskellige præferencer i forhold til dufttoner. Hoteller indretter sig efter særlige farveskalaer, og restauranter anbefaler specielle druer i vinen til specielle retter. I kan betragte, det at arbejde med sanserne overfor jeres kunder, som et bidrag til at styrke jeres brand.

Hvad vil I signalere
Overvej hvad det er I gerne vil signalere til kunderne, og hvordan sanseoplevelsen hos jer kan underbygge og forbedre jeres image? Den grønne farve i jeres logo understreger, at I fokuserer på økologi. De tykke gulvtæpper på jeres hotelværelser skaber en hjemlig atmosfære. Det mørkeblå jakkesæt, som jeres servicepersonale ifører sig hver dag, udstråler professionalisme. Og duftlysene på disken spreder både en særlig hyggelig stemning og giver et strejf af friskhed. Hvordan kan I arbejde med sanserne hos jer? Og vil I kunne øge jeres image ved at arbejde langt mere målrettet med sanserne end I gør i dag? Hvis I er i tvivl, kan I altid spørge jeres kunder.