Personer der er født midt 90´erne og frem til start 00´erne kaldes for generation Z. Fremtidsforskere, sociologer og andre med interesse i forbrug og adfærd, har gennem en årrække kategoriseret og karakteriseret årgange – og givet dem navne. Generation Z springer meget snart ud som voksne forbrugere. Men hvad kan vi forvente os af Z´erne og deres efterspørgselsmønstre og forbrug?
Ny teknologi
Én af de mest markante forskelle på generation Z og de foregående generationer (X og Y), er deres naturlige og nysgerrige forhold til ny teknologi. Generationen har simpelthen ikke oplevet en verden uden internet. Mobilen er deres nye og tætte partner, og den øgede digitalisering giver dem mulighed for at blive orienteret om alt – og på alle tidspunkter. Derfor kan vi forvente, at denne generation i den grad forventer og efterspørger endnu flere teknologiske løsninger, som kan gøre livet lettere og lidt sjovere. Generation Z er online 24/7. Det samme forventer de også, at virksomhederne er. Men hvem og hvad inspirerer dem?
Bloggere
Generation Z er vant til at konstruere, opsøge og dele viden på de sociale medier. De ved, at alle har mulighed for at udkomme med viden og erfaringer. Det at anbefale hinanden er en stor del af ”gamet”. Bloggere har fået en særlig status, og de er med til at positionere og markedsføre produkter og mærker. Virksomheder, der sælger livsstilsprodukter har for længst opdaget bloggernes magt og indflydelse. De fremmeste bloggere er nu blevet en del af forudsætningen i kampen om at komme i endnu tættere kontakt med generation Z.
Kritiske forbrugere
Generation Z er også kritiske forbrugere. De er trænede i at researche på nettet, og de klikker hurtigt videre, såfremt de opdager, at de kan få mere værdi et andet sted. Det betyder, at virksomhederne skal være endnu skarpere på at designe den gode brugeroplevelse og efterleve krav om høj service og særlige tilbud. En fysisk butik har en del at leve op til, og én af overlevelsesstrategierne for f.eks. detailhandlen er at skabe et hyggeligt socialt rum, hvor Z´erne kan mødes og blive set.
Involvering
Generation Z tilhører de såkaldte curling- eller projektbørn. De er vant til at få en vis grad af opmærksomhed, og de har rimelig stor indflydelse på familiens indkøbsvaner. Nogle virksomheder har opdaget, at netop denne generation er vant til at blive hørt og set, hvilket skaber rigtig gode forudsætninger for brugerinvolvering og co-creation med denne gruppe. Med en generation, der er eksponeret for så mange muligheder og tilbud, kan det være en kunst at aflæse og forudse deres forbrugsmønstre og behov. Derfor må virksomhederne forbedre deres kompetencer i forhold til at komme i dialog med de nye voksne. De er klar – men er I også det?
Limited edition
Ligesom tidligere generationer, vil Z´erne også gerne ligne hinanden. Men der er en tendens til, at flere har et behov for at skille sig ud. Vi lever i en globaliseret verden, hvor vi rejser mere og handler online. Så det at få fingrene i et helt unikt brand, som måske kun produceres i en begrænset antal (limited edition), er med til at styrke generationens selviscenesættelse. Det behøver nødvendigvis ikke at være dyrt. Se bare hvordan H&M har succes med at engagere kendte designere til særlige kampagner. Mange vælger at sælge de nye styles igen efter kort tid. Internettet har nemlig gjort det muligt at sende varer i genbrug hurtigt og effektivt. Generation Z deler gerne med hinanden.
Vi deler da bare!
Generation Z har taget deleøkonomien til sig. Veninder låner tøj af hinanden, transporten til og fra fester foregår via Uber, og det at leje en privat lejlighed gennem Airbnb i Barcelona er langt bedre end at indkvarterer sig på et almindeligt hotel. Måske er generation Z, dem som for alvor sætter gang i trenden om at eje så få ting som muligt. Det skaber nye udfordring for virksomhedernes omstillingsparathed og villighed til at arbejde med nye forretningsmodeller.